Iconische Haagse plekken als het Vredespaleis, het Kunstmuseum Den Haag, Museum Panorama Mesdag, Escher in het Paleis, de Paleistuin en Meijendel zijn vanaf donderdag online te bezoeken via een nieuw virtual reality platform. Het The Hague Marketing Bureau wil daarmee tijdens de pandemie mensen de mogelijkheid bieden om vanuit hun stoel Den Haag virtueel te bezoeken.
In totaal zijn er zo’n 25 locaties met speciale camera’s vastgelegd in 360 graden beelden. Per locatie zijn er tussen de vijf en tien beelden/ruimtes te zien. Het gaat daarbij onder meer om het schilderij Victory Boogie Woogie in het Kunstmuseum, om de dodencel 601 van het Nationaal Monument Oranjehotel en de prachtige plafonds van de Gotische zaal en de balzaal van Paleis Kneuterdijk. Ook is er een 360 graden uitzicht over zee én stad vanaf het uitkijkpunt Meijendel. Het jaar door zal het platform worden verrijkt opdat het de moeite waard blijft om virtueel terug te keren naar Den Haag.
Volgens Didi van Dalen-de Visscher, campagnemarketeer bij The Hague Marketing Bureau, bestond al veel langer het plan een Haags virtual reality platform realiseren. "Vanwege de huidige situatie hebben we dit idee nu omgezet in realiteit. Het geeft niet alleen potentiële bezoekers de mogelijkheid inspiratie op te doen voor een bezoek aan Den Haag, maar ook Hagenaars en Hagenezen kunnen hun favorieten nu in virtual reality zien."
denhaag.com/virtueel